Personlighetstyper på Kommunhuset Del 1

Kontorsråttan spanar. Ett Kommunhus samlar många olika personligheter som har föga gemensamt mer än sin arbetsgivare. Här följer ett urval. Bekant? Någon?

  NUÄRDETMYCKET-TYPEN   

Kännetecknas av:
- Suckar ofta och högljutt
- Himlar med ögonen när du möter han/hon i korridoren
- Tycker sig vara missförstådd
- Bidrar gärna med bittra kommentarer
- Har egentligen många luckor i almanackan men visar den aldrig för någon
Motto: "Utan mig kan vi stänga ner Kommunhuset"


  JAGSKITERIVILKET-TYPEN   

Kännetecknas av:
- Fick sin anställning efter att ha pryat på Kommunhuset
- Tillämpar minsta motståndets lag i samtliga arbetsuppgifter och uppdrag
- Vill inte avancera till en högre position 
- Planerar alltid sin semester på arbetstid
- Lever för den 27:e varje månad
Motto: "Jag orkar inte"


  FLEXAUT-TYPEN  


Kännetecknas av:
- Börjar arbetsdagen minst 25 minuter efter kollegorna
- Syns alltid med en kaffemugg i handen
- Stannar aldrig på kontoret till ordinarie arbetstidsslut, allra minst på fredagar
- Tillämpar flexförmånen även under arbetsdagen. Passar t ex på att storhandla på väg från tjänsteärendet med kommunbilen
- Tycker sig ha jobbat in sin flex vid en arbetsbelastningstopp någongång under 80-talet, oklart när
Motto: "Hoppas ingen märker"


Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Daisy

åh råttan dessa känner jag mycket väl igen,

jag ska göra en analys som motsvarar dataföretaget men i grund och botten är vi ganska lika eller hur? angående din förfrågan om mobiltelefonerna så tror jag att modellen du efterfrågade utgått och är slut hos distributören. skickar dock en liten notis (gul givetvis) till produktutvecklarna då jag vet att fler haft samma önskemål.

have a good one

/daisy

2009-01-14 @ 08:15:27
URL: http://daisydoodle.blogg.se/
Postat av: Nattis

haha :)

2009-01-14 @ 12:30:30
URL: http://www.metrobloggen.se/Natthemligheter
Postat av: Cicci

HAHA...visst känns dessa igen =)

Väntar på din fortsättning.....

2009-01-14 @ 17:15:09
URL: http://cicci.påwebben.se
Postat av: Oingo Boingo

Du har glömt "Nostalgikern" aka ”Skrytmånsen” (kommer i del 2?). En person som i alla sammanhang berättar om vilka fantastiska insatser han utfört på sina tidigare arbetsplatser. Lyckades rädda det sjunkande skeppet till en rejält fungerande skuta. Vände en graverande förlust till en fantastisk vinst. Sålde mer mobiltelefoner än vad någon annan någonsin kommer att göra. Han var ”the Man, the Myth, the Legend”. På sin nya arbetsplats är dock hans insatser inte lika lysande. Det är just det som är det märkliga.

2009-01-14 @ 17:52:42
Postat av: Katinka

Jag känner igen alla typerna. Ytterst trevliga medarbetare. Själv klassificerar jag mig som Kursdeltagaren!

2009-01-14 @ 19:22:05
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Fröken Sparsmart

Hm. funderar över vilken slags Sparsmart hon har

2009-01-14 @ 20:07:48
URL: http://www.metrobloggen.se/sparsmart
Postat av: Fröken Sparsmart

Hm. funderar över vilken slags chef Sparsmart har



Ooops, tidigare kommentar blev rena rappakaljan. Konstigt. häver i sig sista slatten av whisky- flaskan

2009-01-14 @ 20:09:53
URL: http://www.metrobloggen.se/sparsmart
Postat av: Oingo Biongo

Dina personlighetstyper finns helt klart även på min arbetsplats. Hos oss finns det en typ som jag skulle vilja kalla för Pinglan. Denna typ använder sig av all sin kvinnliga charm, kraft, gråt och list för att nå sitt mål. Och de lyckas nästan jämt. Löneförhöjning, extra förmåner och ny kontorsutrustning är ingen svår match för dessa ungsnärtor. Tilläggas att de alla har en gubbsjuk chef som är kring 60. Vafan tror han egentligen. En ny tjänstemobil mot ett knull eller....

2009-01-14 @ 21:23:05
Postat av: Mango Tango

Själv undrar jag ju över vilken typ min morsa är.. hon är nog en såndära Jagvägrargåutmedhunden-typen^^ :3 Vad gör man åt en sån typ?

2009-01-14 @ 21:43:55
Postat av: Mango Tango

Ibland undrar jag även om min morsa är en såndära Jagvillaldrigåkaintillcity-typen. Gurka?

2009-01-14 @ 21:55:23
Postat av: J

ASGARVAR



Känner igen typerna alltför väl, speciellt "flexauttypen" som oxå ofta beklagar sig om hur mycket han/hon har att göra och hur skutan skulle falla om inte just han/hon höll den uppe. Har ändå alltid tid att börja fikan först och avsluta den sist samtidigt som arbetsdagen bara snittar sex timmar.



"Rutintypen" - (Kommer exakt samma tid varje morgon och går exakt samma tid varje eftermiddag. Äter exakt samma sak till lunch varje dag) är oxå en spännande individ som det finns alltför många av i "min" universitetsvärld.

2009-01-14 @ 22:57:12
URL: http://epistlar.blogspot.com
Postat av: Inga

"Uppoffrandechefstypen" - talar vitt och brett om hur många timmar den jobbat och hur ansträngande jobb de har. "Förut arbetade jag 70h/vecka men nu har jag gått ner till 60h. "I helgen jobbade jag både lördag och söndag". Vilka underbara låtsashjältar.. Mitt tips(och välj själv): Byt jobb, byt fru, skaffa vänner, umgås med din familj, köp sexiga underkläder eller en present till din man/fru, ring dina barn, odla intressen, lär känna dig själv eller gör något annat som förbättrar ditt lilla svennebananliv. Gör det snabbt som fan och omedelbart!

2009-01-14 @ 23:55:02
Postat av: Katinka

Har Kommunhuset något intressant kursutbud förresten? Jag hoppades på det och gav dig därför ett pris. Att bruka efter behag! Kram.

2009-01-15 @ 00:40:07
URL: http://presentabel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0