Om dammråttor

Husmusen motionerar:



MOTION TILL KOMMUNFULLMÄKTIGE I VÅR KOMMUN


Som enkel medborgare vill jag härmed inlämna en motion för att gynna tillväxten i vår kommun. Jag förslår införande av ett s k Städbidrag. Detta Städbidrag ska ge dom kommunanställda möjligheten att antingen prioritera renlighetsnivån på sin arbetsplats eller i sin bostad. En extra uppskattad valfrihet så här i jultider.


Förslagsvis bör följande gälla:
- Som kommunanställd ges du möjlighet att välja en lägre nivå av städningen på ditt kontor/din arbetsplats. Denna besparing ska kunna omvandlas till en städcheck att nyttja för hushållsnära tjänster i den egna bostaden.
- Eftersom hushållsnära tjänster är till hälften avdragsgilla i den anställdes självdeklaration kan antalet städtimmar i hemmet räknas upp till det dubbla.
- För att undvika missbruk av Städbidraget bör Miljökontoret genomföra fortlöpande inspektioner på arbetsplatsen och i bostaden.


Städbidragets vinster är bl a;
- Den kommunanställde är utvilad inför helgen och kan prioritera samvaro framför städ.
- En ökad etablering av företag som tillhandahåller hushållsnära tjänster.
- Genererar möjligheter till ökad inflyttning.
- Ett ökat invånarantal i kommunen, vilket leder till ökade statsbidrag och ökade skatteintäkter.
- Fler offentliga arbetstillfällen genom dagis, skola, vård, övrig offentlig sektor.
- Ökad i konsumtion och säkrad tillväxt.
- Lyckligare och mer tillfredsställda medborgare.


Med dessa argument hoppas jag att KommunFullmäktige tillmötesgår denna motion med ett öppet och positivt sinnelag.



2008-12-01



Husmusen


Kommentarer
Postat av: Pia

Väldigt bra motion det där!! Spännande att höra vad som händer framöver! Jag skulle nappa direkt! :o)

2008-12-04 @ 08:08:11
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Bobbo

Kanon! Jag har bokat tvättstugan till imorgon (nyckel i pjäxa utanför dörren).

2008-12-04 @ 10:53:37
Postat av: Superanonym

Jag vill ha städbidrag! NUUUUUU!!!!!! OMEDELBART!!!!!

2008-12-07 @ 16:14:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0