PEP

PersonligaEffektivitetsProgrammet - Så effektivt att vi utesluter mellanslagen i titeln


Jag har nyligen genomgått KOMMUNHUSETS obligatoriska PEP-kurs. Fick börja med att svara på en enkätundersökning:


1. Det här är kursen för dig som känner att det finns fler arbetsuppgifter än vad det finns timmar på dygnet. FLER ARBETSUPPGIFTER SVAR NEJ (Okej inte en enkätfråga)


2. Svämmar e-postlådan över? Händer det att du får leta efter dokument? Känner du att tiden ibland inte räcker till? Skjuter du på arbetsuppgifter du borde ha påbörjat? SKJUTER SVAR JA


3. Skulle du vilja känna större kontroll och glädje i arbetet, få mer tid för koncentrerat arbete och minska informationsmängden? STÖRRE GLÄDJE SVAR JA


På det stora hela var det en fantastiskt fin och inspirerande kurs tycker jag. Jag fick lära mig en mycket effektiv prioriteringsmetod som handlade om att rangordna mina arbetsuppgifter utifrån viktighetsgrad. Den går ut på att numrera från skala 1 (som kännetecknar den viktigaste arbetsuppgiften) och uppåt. Ny och fräsch kunskap är alltid bra tycker jag.
Jag fick också lära mig att hantera inkommande material och information så smidigt och strukturerat som möjligt. Min kursledare tipsade om att minimera antal gånger som man tar i ett och samma dokument. Dvs första gången du tar del av ett dokument: bestäm direkt vilken pärm eller återvinningslåda det ska hamna i. Jag hade svårt att förstå vinsten med det tipset dock, eftersom min strävan är att aldrig befatta mig med ett enda dokument över huvud taget.
Vi fick lära oss allt om effektiv delegering, vilket har skapat en viss kylig atmosfär mellan mig och Pungråttan (sambon) - dock övergående hoppas jag (atmosfären alltså). Goda mazariner fick vi också till fika.
Ja, nöjd och glad kan jag inte annat än hålla med Kjell-Erik på Räddningsverket Revinge som skrivit till utbildningsföretaget IBT "Få mer gjort":


Hej!

Er PEP-kurs har underlättat min vardag högst väsentligt. Det tog inte mer än någon vecka förrän jag märkte av effekterna. Jag fick mer tid över och stressnivån minskade avsevärt. Idag, tre månader efter kursstarten, ser min dag helt annorlunda ut än tidigare. Jag får mycket mer gjort, känner i princip ingen stress eller press överhuvudtaget och har tid över att reflektera. Varje timme jag lägger ner på att "PEPpa" får jag flerfalt tillbaka. Jag har insett att jag inte har tid till att inte "PEPpa".


Malmö 2006-05-11


Kjell-Erik Jarlsborg
Resurschef Teknik
Räddningsverket Revinge


Grattis Kjell-Erik. Verkligen.


Kommentarer
Postat av: Fröken Sparsmart

Åh, jag ÄLSKAR verkligen att svara på jobbenkätundersökningar. Verkligen. ljuger



Ha en trevlig helg!

2008-10-25 @ 17:15:21
URL: http://www.metrobloggen.se/sparsmart
Postat av: Kontorsråttan

Tack detsamma kära Fröken Sparsmart!

2008-10-25 @ 17:49:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0